Kier- en tochtdichting: hoe zit dat?

Kierdichting van bouwdelen

Een woning goed isoleren kan niet zonder het dichten van kieren. De meest bekende kieren zijn die bij deuren en ramen. Bij de aansluiting van kozijnen op muren, van muren op daken en van dakvlakken op elkaar, zitten ook naden die warmte lekken.

Hier komt kierdichting van deze bouwdelen aan bod.

Hoe worden kieren bij bouwdelen gedicht?

Het afdichten van aansluitingen van bouwdelen, die vaak uit verschillende materialen bestaan, gebeurt dan ook op diverse manieren. Dat kan door lijmen en schroeven, door tapen en kitten, door schuimband of door PUR schuimen. Een combinatie van middelen en een dubbele afdichting geeft de beste luchtdichting.

Welke materialen?

Rondom kozijnen

Bij kozijnen die al in de gevel zitten kun je aan de buitenzijde beter niets doen. Aan de binnenzijde kun je luchtdicht band op het kozijn en de muur plakken, na het weghalen van de aftimmerlatten. Op de muur plak je het dan ook nog in een kitrups. Het band dient daarna afgewerkt te worden met een stuclaag en een aftimmerlat. Als er grotere gaten zitten tussen kozijn en muur, vul die dan eerst op met PUR schuim.

Dakvoet, nok en topgevel

De aansluiting van het hellende dak op de gevel heet de dakvoet. Aan de binnenzijde op zolder kan de naad met butyltape met primer blijvend afgedicht worden. Soms kan het handig zijn eerst een houten regel, met daarop een schuimband geplakt, te bevestigen tegen het dak en/of de vloer en daar de luchtdichte tape op aan te brengen. Dit geldt ook voor de nok en de topgevel.

Aluminium tape

Bij dak doorvoeringen, denk aan ventilatie of rookgas afvoeren, kun je naden dichten met aluminium tape, de grotere naden ook dichten met PUR schuim. Bij de doorvoer van een afvoer van en kachel of haard altijd brandwerende materialen toepassen.

Kierdichting Ramen en Deuren

Ramen en deuren hebben kieren, omdat ze open moeten kunnen en weer dicht en op slot. Zonder al teveel rammelen. Het afdichten van die kieren gebeurt door zachte materialen die ingedrukt kunnen worden en slijtvast zijn. We kennen rubberachtige kunststof profielen en borstels. Beide zijn vaak gevat in een aluminium profiel voor de bevestiging.

Welke materialen?

Draaiende delen

We maken onderscheid in opbouw, inbouw en kaderprofielen. Opbouw profielen worden met het rubberen deel licht tegen een gesloten raam aangedrukt en op het kozijn bevestigd. Bij inbouw profielen is sprake van een verdekte tochtstrip, die alleen vervangen kan worden als het gehele raam eruit gehaald is.

Uitzondering zijn de V-strips van stevig verend kunststof, die in de sponning geplakt kunnen worden als er tenminste 2 mm speling is. Bij nieuwere kozijnen is vaak sprake van kaderprofielen, een geheel gesloten ring van ingefreesd rubber profiel.

Bovenstaande geldt ook voor deuren, daar komt alleen aan de onderzijde een tochtwering met slijtstrip op de onderdorpel als de deur naar buiten draait en een tochtborstel of flap als de deur naar binnen draait. Een valdorpel is een luxe variant die aan de onderzijde in de deur is gefreesd en valt en sluit pas af als de deur dicht gaat.

Schuivende delen

Bij schuivende deuren en ramen is een combinatie van borstels en rubberen profielen de beste oplossing.

Aluminium, kunststof en nieuwe houten kozijnen

In deze gevallen is er sprake van fabrieksmatig aangebrachte tochtwering, uitgevoerd in een enkele of zelfs dubbele rij in twee sponningen. Bij geïsoleerde kozijnen met triple glas is dat aan te raden.

Is kierdichting van bouwdelen interessant?

Voel met je handen of test met een vlammetje of het tocht bij de aansluitingen van bouwdelen. Zo ja, onderneem dan actie. Dat verhoogt het comfort en verlaagt stookkosten. De luchtdichtheid kan je laten testen met een blowerdoortest door een gecertificeerd bedrijf.

Forum 'Isolatie en ventilatie'

  • Alle discussies

  • Sorry, there were no discussions found.

Je moet ingelogd zijn om nieuwe discussies te maken.